صدور/تمدید کارت تورلیدری گردشگری

دریافت کارت تور لیدری (مراحل و مدارک)

دریافت کارت تور لیدری شامل مراحل مشخصی است که همه متقاضیان ملزم به پشت سر گذاشتن آن هستند. بر اساس اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، مراحل دریافت کارت تور لیدری به ترتیب زیر است:

۱. شرکت در دوره‌های آموزشی تور لیدری

اولین قدم برای گرفتن کارت تور لیدری، ثبت نام در دوره‌های تور لیدری مصوب میراث فرهنگی و قبولی در این دوره‌ها است. برای این کار ابتدا باید به زمینه کاری و حوزه‌ای که دوست دارید در آن فعالیت کنید به خوبی فکر کنید. آیا تجربه و علاقه زیادی به طبیعت گردی دارید و می‌خواهید در دوره راهنمایان طبیعت گردی شرکت کنید یا قصد دارید با شرکت در دوره تور لیدری فرهنگی، به عنوان راهنمای تور در تورهای تاریخی و فرهنگی فعالیت کنید.

۲. دریافت گواهینامه پایان دوره

فراگیران باید پس از ثبت نام در دوره‌های تور لیدری و اتمام هر یک از سرفصل‌های آموزشی، در آزمونی تحت عنوان آزمون داخلی شرکت کنند. نمره قبولی در هر یک از دروس، ۱۰ از ۲۰ نمره است و معدل کل آزمون‌های داخلی فراگیر، نباید کمتر از ۱۲ شود. آن‌ها باید پس از قبولی در آزمون‌ها داخلی و اتمام سرفصل‌های دوره، در آزمون جامع گردشگری نیز شرکت کنند. این آزمون زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود و منابع آن، همان سرفصل‌های دوره آموزشی هستند.
در نهایت، فراگیر پس از قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون جامع، گواهینامه پایان دوره خود را از دفتر مطالعات معاونت گردشگری دریافت خواهد کرد.

۳. مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان

پس از دریافت گواهینامه پایان دوره، قدم بعدی مراجعه حضوری به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و ارائه مدرک مورد نیاز برای صدور کارت تور لیدر است. برای تشکیل پرونده در اداره کل میراث، ارائه مدارک زیر الزامی است:
مدارک ثبت نام کارت گردشگری

● گواهینامه پایان دوره آموزشی
● کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه
● کپی برابر اصل کارت ملی
● کپی برابر اصل مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)
● ۴ قطعه عکس
● کارت پایان خدمت یا نامه اشتغال به تحصیل برای دانشجویان مقطع ارشد یا بالاتر
● فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری